Prof. UEK dr hab. Joanna Dzwończyk
Notka biograficzna
Absolwentka socjologii UJ (1989). W 1999 r. obroniła pracę doktorską „Populistyczne tendencje w społeczeństwie postsocjalistycznym (na przykładzie Polski)”; w 2011 r. uzyskała stopień doktora habilitowanego nauk humanistycznych w dyscyplinie nauk o polityce (specjalność systemy polityczne) w oparciu o rozprawę „Polityczne aspekty społeczeństwa obywatelskiego w Polsce po 1989 roku”.
Kontakt
Pawilon B, pokój 461
Tel.: (012) 293-53-09
e-mail: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it
Zainteresowania naukowe
- teoria i praktyka populizmu
- społeczeństwo obywatelskie
- transformacja społeczeństw postsocjalistycznych
- marketing polityczny.
Publikacje
Publikacje zwarte:
- Populistyczne tendencje w społeczeństwie postsocjalistycznym (na przykładzie Polski), Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2000, ss. 176.
- Polityczne aspekty rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce po 1989 roku, Wydawnictwo UEK, Kraków 2009, ss. 251.
Redakcja naukowa monografii:
- Polityka i gospodarka : teoria i praktyka, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, 2019, s. 546.
Współredakcja książki:
- ……., J. Kornaś (red.) Transformacja polska – oczekiwania i rzeczywistość, „Studia i Prace Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie” Nr 12, Wydawnictwo UEK, Kraków 2010.
- …., J. Kornaś, Transformacja polska – oczekiwania i rzeczywistość, Część 2, Wydawnictwo UEK, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2011.
Teksty w pracach zbiorowych:
- Funkcjonowanie i rozwój organizacji pracodawców i przedsiębiorców [w:] Studia nad systemem reprezentacji interesów, t. 3, Narodziny demokratycznych instytucji, pod red. J. Hausnera, AE, Kraków, Fundacja Polska Praca, Warszawa 1995, s. 141 – 150.
- ..., A. Sobczyk, Ewolucja sporów zbiorowych i sposobów ich rozwiązywania, [w:] Studia nad systemem reprezentacji interesów t. 2, Od socjalistycznego korporacjonizmu do...?, pod red. J. Hausnera, P. Marciniaka, Fundacja Polska Praca, Warszawa 1994, s. 139 – 158.
- ..., A. Sobczyk, Employer and Entrepeneur Organizations during the Transformation Period in Poland, [w:] J. Hausner, O. Pedersen, K. Ronit Evolution of Interest Representation and Development of Labour Market in Post-Socialist Countries, Cracow Academy of Economics, Friedrich Ebert Stiftung 1995, s. 141 – 158.
- Problem integracji z UE w świadomości społeczeństwa polskiego, [w:] Polska między Zachodem a Wschodem w dobie integracji europejskiej pod red. M. Marczewskiej-Rytko Wydawnictwo UMCS, Lublin 2001, s. 157 – 168.
- Populistyczne akcenty w programach wyborczych polskiej lewicy, [w:] Europejska lewica wobec szans i wyzwań XXI wieku, pod red. J. Kornasia, Towarzystwo Myśli Państwowej, Kraków 2001, s. 177 – 193.
- Społeczeństwo obywatelskie wobec wyzwań globalizacji, [w:] Wymiary globalizacji. Aspekty polityczno-kulturowe pod red. Z. M. Nowak, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Administracji w Opolu, Opole 2002, s. 222 – 238.
- Społeczeństwo informacyjne – globalna wioska czy samotny tłum?, [w:] Media i edukacja w globalizującym się świecie. Teoria – praktyka – oddziaływanie pod red. M. Sokołowskiego, Oficyna Wydawnicza „Kastalia”, Olsztyn 2003, s. 420 – 430.
- Konserwatyzm a populizm – ideologia a strategia postępowania wobec społeczeństwa, [w:] Konserwatyzm – historia i współczesność pod red. S. Stępnia Wydawnictwo UMCS, Lublin 2003, s. 321 – 335.
- Społeczeństwo informacyjne wobec wyzwań globalizacji, [w:] Globalizacja, integracja, transformacja pod red. R. Bäckera, J. Marszałek – Kawy, J. Modrzyńskiej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003 , s. 319 – 330.
- Lewicowa autoidentyfikacja społeczeństwa polskiego w świetle badań sondażowych, [w:] Polska lewica w XX wieku. Historia, ludzie, idee, pod red. T. Ślęzaka, M. Śliwy, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2004, s. 347 – 357.
- Determinanty rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce po 1989 roku, [w:] Rola wyborów w procesie kształtowania społeczeństwa obywatelskiego w Polsce, pod red. S. Drobczyńskiego, M. Żyromskiego, Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa, Poznań 2004, s. 101 – 116.
- Populizm jako strategia polskich partii politycznych, [w:] Partie polityczne: permanentne problemy. Studia z zakresu funkcjonowania systemu politycznego pod red. J. Kornasia, Wyższa Szkoła Ekonomii i Administracji im. prof. Edwarda Lipińskiego w Kielcach, Kielce 2005, s. 297 – 318.
- Społeczeństwo obywatelskie w Polsce – rewolucja polityczna czy systemowa?, [w:] Drogi i bezdroża ku demokracji pod red. R. Bäckera i J. Marszałek-Kawy, Wydawnictwo MADO, Toruń 2005, s. 36 – 48.
- Absencja wyborcza w wyborach parlamentarnych w Polsce po 1989 r., [w:] Zachowania wyborcze społeczeństwa polskiego po roku 1989. Próba oglądu i analiza zjawiska, pod red. A. Kasińskiej-Metryki, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2006, s. 121- 140.
- Populizm jako czynnik blokujący rozwój społeczeństwa obywatelskiego w Polsce, [w:] Populizm na przełomie XX i XXI wieku. Panaceum czy pułapka dla współczesnych społeczeństw, pod red. M. Marczewskiej-Rytko, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006, s. 119 – 140.
- Rozwój społeczeństwa obywatelskiego w Polsce po 1989 roku, [w:] Czas społeczeństwa obywatelskiego. Między teorią a praktyką, pod red. B. Krauz-Mozer i P. Borowca, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006, s. 161- 181.
- Ewolucja funkcji państwa narodowego w obliczu globalizacji, [w:] Nowoczesny Lewiatan. Studia nad współczesnym państwem, pod red. J. Kornasia, Wyższa Szkoła Ekonomii i Administracji im. prof. Edwarda Lipińskiego w Kielcach, Kielce 2006, s. 69 – 83.
- Rola marketingu politycznego w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego w Polsce, [w:] Oblicza współczesnej polityki (aspekty praktyczne) pod red. A. Kasińskiej-Metryki, Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej, Kielce 2007, s. 9 – 23.
- Przyczyny absencji w wyborach 2005, [w:] Oblicza polskiego systemu politycznego pod red. B. Krauz-Mozer i K. Sobolewskiej-Myślik, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007, s. 57 – 74.
- Kapitał społeczny a rozwój społeczeństwa obywatelskiego w Polsce, [w:] Społeczeństwo obywatelskie. Samotność idei? pod red. B. Krauz-Mozer, P. Borowca, Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne, Kraków 2007, s. 57 – 78.
- Wykorzystanie socjotechniki przez polityków jako czynnik blokujący rozwój społeczeństwa obywatelskiego w Polsce, [w:] Polska we współczesnym świecie. Między zaściankiem a przestrzenią wolności, pod red. A. Kasińskiej-Metryki i R. Bäckera, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007, s. 423 – 440.
- Polski system polityczny w opinii publicznej – ocena i postulaty zmian, [w:] Między Europą naszych pragnień a Europą naszych możliwości, tom II, pod red. J. Farysia, T. Sikorskiego, P. Słowińskiego, Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Gorzowie Wielkopolskim, Gorzów Wielkopolski 2007, s. 25 – 35.
- Globalizacja a społeczeństwo obywatelskie, [w:] Globalizacja – nieznośne podobieństwo. Świat i jego instytucje w procesie uniformizacji, pod red. B. Krauz-Mozer i P. Borowca, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2008, s. 335 – 355.
- IV Rzeczpospolita a społeczeństwo obywatelskie – symbioza czy wymuszona koegzystencja? [w:] Idea ustrojowa a rzeczywistość „ IV Rzeczypospolitej” pod red. J. Kornasia, „Studia i Prace Uniwersytetu Ekonomicznego UEK” Nr 9, Wydawnictwo UEK, Kraków 2010, s. 207 – 218.
- Koncepcja kapitału negatywnego i próba jej użycia do analizy relacji jednostka –społeczeństwo – państwo w III RP, [w:] Kapitał społeczny – interpretacje, impresje, operacjonalizacja, pod red. M. Klimowicz i W. Bokajło, CeDeWu, Wydawnictwa Profesjonalne, Warszawa 2010, s. 223 – 236.
- My” – „oni”: społeczeństwo vs państwo [w:] My i oni. Rola, miejsce i znaczenie konfliktów w polityce, Część 1. pod red. A. Kasińskiej-Metryki, R. Miernika, Wydawnictwo Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego Jana Kochanowskiego, Kielce 2010, s. 171 – 188.
- Bilans dwudziestolecia transformacji w oczach opinii publicznej, [w:] Transformacja polska – oczekiwania i rzeczywistość, Część 2, pod red. J. Dzwończyk, J. Kornasia, Wydawnictwo UEK, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2011, s. 39 – 49.
- Uwarunkowania poziomu frekwencji w w wyborach parlamentarnych w Polsce, [w:] Problemy polskiej transformacji, pod red. J. Kornasia, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomii i Prawa im. prof. Edwarda Lipinskiego w Kielcach, Kielce 2011, s. 287 – 301.
- Podziały socjopolityczne w Polsce po 1989 roku, [w:] Dylematy polskiej transformacji, pod red. Ł. Danela i J. Kornasia, Fundacja GAP, Kraków 2012, s. 159 – 173.
- Wpływ marketingu politycznego na współczesną demokrację, [w:] Polska – Europa Świat. Prace politologiczne i historyczne. Księga jubileuszoaw ofiarowana Profesorowi Edwardowi Olszewskiemu z okazji 70. rocznicy urodzin, pod red. M.Marczewskiej-Rytko i S. Stępnia, UMCS, Lublin, 2012, s. 77 – 92.
- 16 haseł [w:] Leskykon marketingu politycznego. Wybrane zagadnienia pod red. A. Kasińskiej-Metryki i R. Wiszniowskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jana Kochanowskiego, Kielce 2014.
- Modernizacja jako zagadnienie teoretyczne, [w:] 25 lat polskiej transformacji. Dokonania i wyzwania, I tom, pod red. Ł. Danela i J. Kornasia, Wydawnictwo AGH, Kraków 2014, s. 11 - 24.
- Populizm jako czynnik przełamujący podział postkomunistyczny [w:] Ideologie, doktryny, ruchy społeczne i polityczne wybrane problemy, pod red. M. Marczewskiej-Rytko, W. Ziętary, Wydawnictwo UMCS. Lublin 2015, s. 383 - 392.
- Społeczeństwo obywtelskie i bariery jego rozwoju [w:] Polski system polityczny z perspektywy 25 lat: wybrane problemy¸ pod red. J. Kornasia i Ł. Danela, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2015, s. 171 - 200.
- Społeczny potencjał ruchów ekologicznych [w:] Ekologizm, pod red. M. Marczewskiej-Rytko, D. Maj, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2016, s. 135 - 145.
- Demokracja a społeczeństwo obywatelskie: przypadek Polski, w: Demokracja współczesna : wymiar polski i międzynarodowy / red. J. Kornaś, Ł. Danel, - Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2016, s. 195-211.
- Wybory 2015 - dwie kampanie i dwa populizmy, w: Oblicza kampanii wyborczych 2015 / red. M. Kułakowska, P. Borowiec, P. Ścigaj, - Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016, s. 317-33.
- System polityczny Republiki Federalnej Niemiec, w: Systemy polityczne wybranych krajów Europy i Azji / red. nauk. Robert Jakimowicz, Jerzy Koranś - Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, 2017, s. 107-128.
- W stronę glokalnego społeczeństwa obywatelskiego? w: Polityka i gospodarka : teoria i praktyka / red. Joanna Dzwończyk - Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, 2019, s. 201-215
Artykuły w czasopismach naukowych:
- Populizm - analiza pojęcia, AE „Zeszyty Naukowe", Nr 409, Kraków 1993, s. 21 – 36.
- Zagrożenie populistyczne w procesie transformacji społeczeństw postsocjalistycznych, AE „Zeszyty Naukowe”, Nr 424, Kraków 1994, s. 91 – 106.
- Podmiotowość społeczeństw postsocjalistycznych, AE „Zeszyty Naukowe”, Nr 437, Kraków 1995, s. 33 – 44.
- Analiza pojęcia „sytuacja populistyczna”, AE „Zeszyty Naukowe”, Nr 460, Kraków 1995, s. 21 – 32.
- Populistyczne zagrożenia procesu transformacji w Polsce, Polityczne uwarunkowania transformacji ustrojowej w Polsce, AE, „Zeszyty Naukowe”( zeszyt pokonferencyjny KNP), Kraków 1995, s. 77 – 82.
- Polski system polityczny w społecznej świadomości, AE „Zeszyty Naukowe”, Nr 484, Kraków 1997, s. 79 – 90 .
- Społeczeństwo postkomunistyczne jako kategoria pojęciowa, AE „Zeszyty Naukowe”, Nr 500, Kraków 1998, s. 78 – 90.
- Czynniki ograniczające upodmiotowienie społeczeństw Europy Środkowo- Wschodniej, AE „Zeszyty Naukowe”, Nr 521, Kraków 1999, s. 57 – 70.
- The concept of State in the Philosophical Systems of Plato and Aristotle, „Athenaeum” Nr 4, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2000, s. 149 – 156.
- Mentalność społeczeństwa polskiego jako czynnik propopulistyczny, AE „Zeszyty Naukowe”, Nr 548, Kraków 2000, s. 47 – 60.
- Polska klasa polityczna wobec integracji europejskiej „Athenaeum” Nr 5, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2000, s. 24 – 42.
- Obraz stosunków polsko-rosyjskich w świadomości społeczeństwa polskiego [w:] „Polityka Wschodnia” Nr 2/2000, Centrum Badań Wschodnich Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa – Toruń 2000, s. 103 – 122.
- Marketing wyborczy w kampanii prezydenckiej 2000 w Polsce, „Athenaeum” Nr 7, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2001, s. 69 – 99.
- Stosunki polsko-ukraińskie w świadomości społeczeństwa polskiego „Polityka Wschodnia” Nr 1/2001, Centrum Badań Wschodnich Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa – Toruń 2001, s. 129 – 144.
- Czynniki ograniczające prawdopodobieństwo wystąpienia populistycznych rozwiązań w społeczeństwie postsocjalistycznym (na przykładzie Polski) AE „Zeszyty Naukowe”, Nr 571, Kraków 2001, s. 57 – 70.
- Stosunek Polaków do koncepcji powszechnego uwłaszczenia, AE „Zeszyty Naukowe”, Nr 611, Kraków 2002, s. 57 –71.
- Paradoks federacyjnej wizji Europy Denisa de Rougemonta, „Athenaeum” Nr 8, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2002, s. 47 – 55.
- Społeczeństwo polskie wobec przekształceń własnościowych w latach 1990 – 2002, „Athenaeum” Nr 9, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2002, s. 103 – 139.
- Kampanie prezydenckie w Polsce po 1989 roku, „Studia Politologiczne” vol. 6: Polska scena polityczna, kampanie wyborcze pod red. E. Pietrzyk-Zieniewicz, Instytut Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa 2002, s. 197 – 231.
- The Barriers for the development of civic society in Poland after 1989 ,,Polish Political Science” – Yearbook 2003 / XXXII, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003 s. 117 – 125.
- Reprywatyzacja w Polsce w dekadzie 1991 – 2001, AE „Zeszyty Naukowe”, Nr 638, Kraków 2003, s. 21 – 35.
- Wpływ marketingu politycznego na funkcjonowanie demokracji„ Athenaeum” Nr 11, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003, s. 35 – 48.
- Analiza wyborów prezydenckich w Polsce pod kątem marketingu wyborczego „Studia Polityczne” nr 15, ISP PAN, Warszawa 2004, s. 109 – 145.
- Absencja wyborcza w Polsce po 1989 roku AE „Zeszyty Naukowe”, Nr 655, Kraków 2004, s. 65 – 77.
- The influence of public relations on the civic activity of Polish people, “Polish Political Science” – Yearbook 2004/ XXIII, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004, s. 43 – 49.
- Państwo narodowe w perspektywie integracji europejskiej [w:] Spotkania z Lewiatanem, pod red. P. Kimli i B. Krauz-Mozer, „Acta Academiae Modrevianae”, Krakowska Szkoła Wyższa im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, Kraków 2004, s. 55 – 74.
- Czynniki ograniczające rozwój społeczeństwa obywatelskiego w Polsce po 1989 roku, AE „Zeszyty Naukowe”, Nr 692, Kraków 2005, s. 63 – 76.
- Postawy populistyczne w społeczeństwie polskim, AE „Zeszyty Naukowe”, Nr 706, Kraków 2006, s. 27 – 42.
- Modele demokracji globalnej – założenia i krytyka, UEK „Zeszyty Naukowe”, Nr 749, Kraków 2007, s. 4 – 19.
- Stan trzeciego sektora w Polsce, UEK „Zeszyty Naukowe”, Nr 779, Kraków 2008, s. 83 – 101.
- ...., R. Jakimowicz, Rola stereotypów w stosunkach polsko-rosyjskich, AE „Zeszyty Naukowe”, Nr 611, Kraków 2002, s. 103 – 116.
- …, J. Kornaś, Globalizacja a państwo narodowe, „Zeszyty Naukowe AlmaMer” nr 2 (55)/2009, Warszawa 2009, s. 93 – 108.
- Zaufanie – centralna kategoria koncepcji kapitału społecznego, UEK „Zeszyty Naukowe”, Nr 803, Kraków 2009, s. 81 – 94.
- Lokalny wymiar społeczeństwa obywatelskiego w Polsce, UEK, „Zeszyty Naukowe” Nr 824, Kraków 2010, s. 55 – 68.
- Ekonomiczny nurt analiz społeczeństwa obywatelskiego, UEK, „Zeszyty Naukowe. Problemy spolityczne, polityczne i prawne”, Nr 870, Kraków 2011, s. 5 – 15.
- Poziom frekwencji wyborczej jako czynnik legitymizacji władzy, „Horyzonty Polityki”, Nr 2 (2), Ignatianum Kraków, 2011, s. 315 – 330.
- Wybrane aspekty rozwoju samorządu terytorialnego w Polsce po 1989 roku „Horyzonty Polityki”, Akademia Ignatianum, Kraków 2014, s. 73 - 95.
- The paradox of global civil society. „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie” nr 12 (960) (2016) , s. 5-19.
- Specyfika guanxi - pozytywny czy negatywny kapitał społeczny? „Nowa Polityka Wschodnia” nr 2 (17) (2018) , s. 117-131.
- Demokracja bezpośrednia w Polsce jako instrument populistycznej polityki „Horyzonty Polityki”- vol. 9, nr 28 (2018) , s. 59-72.
- Samorząd w niepodległej Polsce – zarys historii i znaczenie „Krakowskie Studia Małopolskie” 2018, nr 23.
Recenzje:
1. Recenzja książki R. Wiszniowskiego Marketing wyborczy. Studium kampanii wyborczych w systemach prezydenckich i semiprezydenckich (Finlandia, Francja, Polska, Stany Zjednoczone, PWN, Warszawa – Wrocław 2000, s. 228), „Athenaeum” Nr 6, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2001, s. 190 – 193.2. A Review of: Direct Democracy in Theory and Practice by Maria Marczewska-Rytko (Marie Curie University Press – Lublin 2001, 234 pages), „Polish Political Science” – Yearbook 2002/ XXXI, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2002, s. 175 – 178.
3. Recenzja książki Marketing polityczny w teorii i praktyce pod red. A.W. Jabłońskiego i L. Sobkowiaka, (Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2002, s. 223) „Athenaeum” Nr 10 Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003, s. 255 – 260.
4. Recenzja książki Z. Krasnodębskiego Demokracja peryferii (Wydawnictwo słowo/obraz/terytoria, Gdańsk 2003, s. 349), „Athenaeum” Nr 13, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2004, s. 210 – 221.
5. Recenzja książki M. Grabowskiej Podział postkomunistyczny. Społeczne podstawy polityki w Polsce po 1989 roku (Scholar, Warszawa 2004, s. 403), „Wrocławskie Studia Politologiczne”, Wrocław 2006, Nr 7, s. 149 – 157.
6. Piotr Sztompka, Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej, Wydawnictwo Znak, Kraków 2016, ss. 350 - „Polityka i Społeczeństwo” 2016, nr 4 (14), ss. 162 - 168.